SIFAT BAIK DAN AMALAN MULIA


Setiap amalan baik yang dilakukan seseorang Muslim di dunia ini akan mendapat balasan setimpal di akhirat kelak. Berpandukan al-Quran, segala amalan dan kewajipan telah dijelaskan kepada manusia supaya beriman dan beramal kepada Allah SWT.

Melakukan amalan baik bermula daripada percakapan dan perbuatan. Seperti kata ahli tasauf, Ibrahim bin Adham, kami perbaiki bahasa kami, maka kami tidak akan mengalami kesalahan dalam bertindak dan jika perbuatan kami salah kami perbaiki.

Sesungguhnya, segala kemewahan, kenikmatan, kemegahan yang ada di dunia ini jika tidak dimanfaatkan sebaiknya tidak boleh membantu kita kepada jalan Allah SWT. Tiap nikmat kesenangan dunia, pasti akan rosak dan lenyap.

Allah SWT mengingatkan dalam firman-Nya yang bermaksud: 
“Hai orang-orang yang beriman, bertakwa kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya.” (Surah Ali-Imran, ayat 102)
Ketakwaan bermaksud ketaatan mengerjakan perintah Allah SWT dengan mengerjakan amalan solat lima waktu, solat sunat, mengeluarkan zakat, berpuasa bulan Ramadan dan berpuasa sunat, menunaikan haji, umrah serta amalan lain seperti bersedekah.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: 
“Dan katakanlah (wahai Muhammad): Beramallah kamu maka Allah dan Rasul-Nya serta orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan; dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah), Yang Mengetahui perkara ghaib dan yang nyata, kemudian Dia menerangkan kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan.” (Surah At-Taubah, ayat 105)
Ayat ini jelas membuktikan amalan baik dilakukan dengan penuh keimanan akan mendapat balasan pahala di akhirat nanti. Beriman kepada Allah SWT, tauhid dan penghambaan diri dengan tidak menyekutukan-Nya akan mengukuhkan keimanan dalam jiwa setiap Muslim.

Berkaitan syurga pula, daripada Jabir, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: 
“Kunci syurga adalah solat dan kunci solat itu adalah wuduk.” (Hadis riwayat Tirmidzi dan Ahmad). Sesungguhnya, solat itu amalan yang utama kepada umat Islam selain daripada amalan lain.
Daripada Abdullah bin ‘Amar, beliau bertanya Rasulullah SAW: 
“Wahai Rasulullah! Apakah keuntungan majlis zikir itu? Baginda menjawab: Keuntungan majlis zikir itu adalah syurga, syurga.” (Hadis riwayat Ahmad)
Diriwayatkan dari Tasuban, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: 
“Barang siapa yang mati dalam keadaan bebas dari tiga perkara yakni kesombongan, dendam dan hutang, nescaya dia akan masuk ke syurga.” (Hadis riwayat Tirmidzi dan Syaibani)
Sifat sombong, menyimpan dendam dan berhutang patut dielakkan oleh umat Islam. Perbuatan ini jika diamalkan akan menyebabkan seseorang itu menjurus kepada sesuatu tidak baik. Amalan baik dilakukan secara berterusan sangat digalakkan Islam.

Oleh itu, lakukan segala amalan yang baik dalam kehidupan ini bagi mendapat keredaan Allah SWT.

Sifat baik dan amalan mulia dilakukan serta diterima Allah SWT akan membawa ke syurga. Jadikan keimanan dan ketakwaan dalam setiap amalan kepada Allah SWT untuk menuju ke syurga-Nya.

Wassalam
Share on Google Plus

About Captain

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment