DOA RAWATAN LUMPUH ATAU STROK

Tentang Strok

Strok atau yang dikenali dalam sebutan medik Cerebrovascular Accident (CVA) terjadi ketika pembuluh darah di otak tiba-tiba tersumbat atau pecah. Ketika ini terjadi, darah gagal mengalir ke bahagian otak yang merupakan penyalur oksigen dan nutrius ke tubuh.
Akibatnya, sel otak dan saraf akan mati dan kemampuan yang dikendalikan oleh bahagian otak menjadi hilang. Pesakit strok boleh menjadi lumpuh, tidak mampu bercakap, dan mengalami koma. Bergantung di mana strok terjadi dan berapa banyak daerah otak yang rosak.

Cara-cara rawatannya

Sebelum memulakan bacaan: 

1. Shalawat Nabi (10x).
2. Al-Fatihah (1x).
3. Ayatul Kursi (1x).
4. Surah Al-Anbiyaa: Ayat 30 (11x).

Sediakan botol air yang bersih secukupnya. Setiap kali habis membaca Surah Al-Anbiyaa: Ayat 30. Maka ditiupkan kepada air tersebut. Pesakit dinasihatkan minum air bacaan setiap pagi. Sapu air pada bahagian anggota yang kena strok. InsyaAllah kerana sakit dan sembuh semuanya dengan izin-Nya.

DOA UNTUK RAWATAN LUMPUH DAN STROK


Maksudnya:

"Dan apakah orang-orang yang kafir tidak mengetahui bahwasanya langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah suatu yang padu, kemudian Kami pisahkan antara keduanya. Dan dari air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup. Maka mengapakah mereka tiada juga beriman?"

Menjaga kesihatan adalah dituntut oleh agama. Banyak cara menjaga kesihatan tubuh badan maupun dari segi sains dan diajar oleh Al-Quran antaranya adalah: 

1. Bersenam atau beriadah. 
2. Mengawal pengambilan makanan. 

Tahukah anda mengamal minum secawan air teh "O" setiap pagi boleh mengawal berat badan anda. IsyaAllah jika anda mengamalkannya, berat badan anda akan berkurangan. (memang terbukti keberkesanan) . 

Al-Quran ada mengajar kita menjaga kesihatan seperti membuat amalan berikut:- 

1. Mandi Pagi sebelum subuh atau sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk. 

2. Rasulullah saw mengamalkan minum segelas air setiap pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit.  

3. Waktu solat subuh disunatkan kita bertafakur iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa. Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yang tidak dipenuhi darah. dengan bersujud makan darah akan mengalir keruang berkenaan. 

4. Dalam kitab ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. Di khuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakala dalam ikan mengandungi ion (-). Jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita. 

5. Nabi SAW mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga para saintis telah menjumpa bahawa enzime banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzime sejenis kimia percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam)

Gejala, Penyebab, dan Akibat Stroke

Strok termasuk penyakit serebrovaskuler (pembuluh darah otak) yang ditandai dengan kematian jaringan otak (infark serebral) yang terjadi kerana berkurangnya aliran darah dan oksigen ke otak. Berkurangnya aliran darah dan oksigen ini boleh disebabkan adanya sumbatan, penyempitan atau pecahnya pembuluh darah.

WHO mendefinisikan bahawa strok adalah gejala-gejala penurunan fungsi susunan saraf yang diakibatkan oleh penyakit pembuluh darah otak dan bukan oleh yang lain dari itu.

Strok dibagi menjadi dua jenis yaitu: 
1. strok iskemik 
2. strok hemorragik.

Strok iskemik yaitu tersumbatnya pembuluh darah yang menyebabkan aliran darah ke otak sebahagian atau keseluruhan terhenti. 80% strok adalah strok Iskemik. Strok iskemik ini dibagi menjadi 3 jenis, yaitu :
  • Strok Trombotik: proses terbentuknya thrombus yang membuat penggumpalan.
  • Strok Embolik: Tertutupnya pembuluh arteri oleh bekuan darah.
  • Hipoperfusion Sistemik: Berkurangnya aliran darah ke seluruh bahagian tubuh kerana adanya gangguan denyut jantung.
  • Strok hemoragik adalah strok yang disebabkan oleh pecahnya pembuluh darah otak. Hampir 70% pesakit strok hemoragik terjadi pada pengidap tekanan darah tinggi.
Strok hemoragik ada 2 jenis, yaitu:

1. Hemoragik Intraserebral: pendarahan yang terjadi didalam jaringan otak.
2. Hemoragik Subaraknoid: pendarahan yang terjadi pada ruang subaraknoid (ruang sempit antara permukaan otak dan lapisan jaringan yang menutupi otak).

Tanda dan Gejala-gejala Stroke

Berdasarkan lokasinya di tubuh, gejala-gejala strok terbahagi menjadi berikut:


  • Bahagian sistem saraf pusat: Kelemahan otot (hemiplegia), kaku, menurunnya fungsi sensorik
  • Batang otak, dimana terdapat 12 saraf kranial: menurun kemampuan membau, mengecap, mendengar, dan melihat parsial atau keseluruhan, refleks menurun, ekspresi wajah terganggu, pernafasan dan detak jantung terganggu, lidah lemah.
  • Cerebral cortex: aphasia, apraxia, daya ingat menurun, hemineglect, kebingungan.
Jika tanda-tanda dan gejala tersebut hilang dalam waktu 24 jam, dinyatakan sebagai Transient Ischemic Attack (TIA), dimana merupakan serangan kecil atau serangan awal strok.

Faktor Penyebab Strok

Faktor risiko medik, antara lain Hipertensi (penyakit tekanan darah tinggi), Kolesterol, Aterosklerosis (pengerasan pembuluh darah), Gangguan jantung, diabetes, Riwayat strok dalam keluarga, Migrain.

Faktor resiko perilaku, antara lain Merokok (aktif & pasif), Makanan tidak sehat (junk food, fast food), Alkohol, Kurang bersenam, Mendengkur, Kontrasepsi oral, Narkoba, Obesiti.

80% penyebab strok adalah tekanan darah tinggi dan arteriosklerosis, Menurut statistik. 93% pengidap penyakit trombosis ada hubungannya dengan penyakit tekanan darah tinggi.

Penyebab strok pada dasarnya adalah, suasana hati yang tidak tenteram (marah-marah), terlalu banyak minum alkohol, merokok dan senang mengambil makanan yang berlemak.

Derita selepas serangan Strok

"Sudah Jatuh tertimpa Tangga" Pula, peribahasa itulah yang tepat bagi penderita Strok.

Setelah strok, sel otak mati dan hematom yg terbentuk akan diserap kembali secara bertahap. Proses alami ini selesai dalam waktu 3 bulan. Pada saat itu, 1/3 orang yang selamat menjadi bergantung dan mungkin mengalami komplikasi yang dapat menyebabkan kematian atau cacat

Diperkirakan ada 500.000 penduduk yang terkena strok. Dari jumlah tersebut:

1/3 - boleh pulih kembali,
1/3 - mengalami gangguan fungsional ringan sampai sedang,
1/3 sisanya - mengalami gangguan fungsional berat yang mengharuskan penderita terus menerus di katil (lumpuh).
Hanya 10-15 % penderita strok boleh kembali hidup normal seperti sedia kala, bakinya mengalami cacat, sehingga banyak penderita Strok menderita stress akibat kecacatan yang ditimbulkan setelah diserang strok.

Akibat Strok lainnya:

80% penurunan parsial/total gerakan lengan dan kaki.
80-90% bermasalah dalam berfikir dan mengingat.
70% menderita depresi.
30 % mengalami kesulitan bercakap, menelan, membedakan kanan dan kiri.


Strok tak lagi hanya menyerang golongan lanjut usia, namum kini cenderung menyerang generasi muda yang masih produktif. Strok juga tak lagi menjadi milik warga kota yang mewah , namun juga dialami oleh warga yang miskin yang hidup dengan serba kekurangan.

Hal ini akan menampakkan terhadap menurunnya tingkat produktiviti serta dapat mengakibatkan terganggunya sosial ekonomi keluarga. Selain kerana besarnya pembiayaan mengubat selepas serangan strok , juga yang menderita strok adalah keluarga yang biasanya kurang melakukan gaya hidup sehat, akibat kesibukan yang padat.

Strok dapat dicegah, 
Hampir 85% dari semua stroke dapat DICEGAH.

Kerana ancaman strok hingga meragut nyawa dan derita akibat strok. Hidup BEBAS tanpa STROK merupakan impian bagi semua orang. 

Tak hairan semua orang selalu berupaya untuk mencegah Strok atau mengurangi faktor risiko dengan menerapkan cara hidup sehat, senaman yang teratur, menghindari stress hingga meminum ubat atau suplemen untuk menjaga kesihatan pembuluh darah hingga dapat mencegah terjadinya Strok.

Semuga mengamalkan gaya hidup yang sehat kerana semua penyakit adalah atas ketentuanNya dan mohonlah kepadaNya untuk menjadi sihat semula supaya kita dapat beribadat kepadaNya.

Wasallam. 
Share on Google Plus

About Captain

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment