السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Doa-doa ini banyak diantara kita yang mengabaikannya. Jarang kita membaca doa ini kerana kita rasa tidak ada apa-apa yang akan berlaku kerana keluar masuk tandas adalah rutin biasa. Di rumah kita berbelas-belas kali kita masuk untuk buang air besar dan kecil, tukar tuala wanita dan lain-lain.
Allahumma inni a'udzu bika minal khubutshi wal khabaa'its.
Maksudnya: "Ya Allah, sesungguhnya kami berlindung kepada Engkau daripada syaitan jantan dan betina."
Al-khubth (syaitan jantan) dan Al-khabaith (syaitan betina) adalah bakteria atau bibit penyakit yang banyak terdapat di tempat-tempat kotor seperti tandas.
Di
dalam sebuah buku seorang mangsa sihir telah melapurkan bahawa dia
pernah memasuki tandas dengan tidak membaca doa perlindungan. Seketika
kemudian dia telah dirasuk oleh syaitan. Apabila Rasulullah S.A.W mahu
memasuki tandas, baginda akan membaca doa perlindungan dengan berkata :
Ertinya:
"Dengan nama Allah. Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung denganMu dari sebarang kekotoran dan gangguan syaitan."
Berikut merupakan antara adab qada’ hajat & istinjak yang sepatutnya kita amalkan.
Adab Qada’ Hajat & Istinjak
1.Masuk tandas dengan kaki kiri dan membaca doa
Ketika
memasuki tandas dahulukan kaki kiri dan sebelum melangkah masuk,
bacalah doa masuk tandas terlebih dahulu seperti berikut:
2.Berhati-hati dengan apa yang dibawa masuk ke tandas
Jangan
membawa masuk barang-barang yang terdapat nama Allah atau ayat al-Quran
atau sebagainya yang dimuliakan oleh agama. Selain itu, membawa masuk
ke tandas telefon bimbit yang bernada dering ayat Al-Quran &
selawat juga haruslah dielakkan kerana khuatir ia akan berbunyi di
tempat qada’ hajat tersebut.
3.Qada’ hajatlah dalam keadaan duduk (bertinggung)
Jika
dilihat dari sudut hukum, terdapat perbezaan pendapat di kalangan
ulama’ mengenai perihal qada’ hajat berdiri atau duduk (bertinggung).
Ada yang mengkategorikan sebagai makruh dan ada juga yang mengharuskan
dimana ia bergantung kepada keadaan-keadaan tertentu.
Hal ini berdasarkan hadith :-
Diriwayatkan dari Huzaifah r.a. yang menceritakan; Aku bersama Nabi S.A.W.. Apabila sampai di satu tempat pembuangan sampah, Nabi S.A.W. kencing di situ sambil berdiri.
(Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Tetapi,
hadith di atas menunjukkan tentang keharusan kencing berdiri. Tetapi
bukanlah menjadi kebiasaan Rasulullah (SAW) membuang air kecil sambil
berdiri.
Saidatina ‘Aisyah r.a. berkata; “Jika ada sesiapa menceritakan kepada kamu bahawa Nabi S.A.W kencing berdiri, maka jangan kamu mempercayainya. Nabi tidak kencing melainkan sambil duduk”. (Riwayat Imam Ahmad, at-Tirmizi, an-Nasai dan lain-lain. Menurut Imam Nawawi; sanad hadis ini adalah baik).
Dua
hadith di atas bukanlah bertentangan, tetapi isteri Baginda ‘Aisyah r.a
menerangkan perihal kebiasaan yang dilakukan oleh Rasulullah (SAW).
Beliau tidak sentiasa bersama-sama dengan Rasulullah dalam musafir.
Tetapi hal ini jelas menunjukkan, dalam keadaan biasa, Rasulullah (SAW)
membuang air kecil dalam keadaan duduk.
4.Dilarang qada’ hajat di jalan yang dilalui oleh ramai orang atau tempat duduk dan berkumpul.
Daripada Abu Hurairah r.a., bahawa Nabi SAW telah bersabda: Takutlah kamu kepada 2 perkara yg membawa kepada laknat. Para sahabat bertanya: “Apakah 2 perkara tersebut?” Rasulullah SAW menjawab: “Orang yang membuang air besar (qada’ hajat) di tempat laluan orang ramai atau tempat mereka berteduh.” (HR Muslim (269) diambil dari kitab Fiqhul Manhaji)
5.Elakkan qada’ hajat dibawah pohon berbuah
Jangan
qada’ hajat dibawah pohon berbuah bagi memelihara buah tersebut
daripada tercemar ketika luruhnya sama ada buah tersebut dimakan atau
diambil manfaat dengannya. Ini supaya perasaan seseorang tidak merasa
jijik.
6.Menjaga aurat dan elakkan qada’ hajat di tempat terbuka
Apa
yang selalu atau kadang-kadang dilakukan oleh sebahagian dari kita hari
ini ialah menyelak atau mengangkat kain hingga nampak aurat sebelum
masuk tandas. Ataupun, buang air kecil di tandas berdiri yang
kebiasaannya dibina secara terbuka. Ini, boleh menyebabkan aurat kita
terdedah kepada orang lain.
Daripada Abi Said r.a. bahawa dia berkata: “Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Janganlah keluar dua orang menuju ke tempat qada hajat dalam keadaan terbuka aurat dan bercakap antara keduanya (ketika qada’ hajat) (kerana) sesungguhnya ALLAH murka terhadap perbuatan tersebut. (HR Abu Daud (15), diambil dari kitab Fiqhul Manhaji)
7.Jangan menghadap atau membelakangi kiblat.
Adalah
dilarang ke atas orang yang qada’ hajat mengadap ke arah atau
membelakangkan kiblat. Cubalah semampu boleh untuk menyerong sedikit
ketika qada’ hajat sekiranya binaan tempat qada hajat itu terbina memang
menghadap atau membelakangkan kiblat.
Seperti sabda Rasulullah (SAW) yang bermaksud:
Rasulullah (SAW) bersabda: “Apabila kamu datang ke tempat qada’ hajat maka janganlah kamu mengahadap ke arah kiblat dan jangan kamu membelakangkannya sama ada ketika buang air kecil atau besar.” (HR Al-Bukhari (381) dan Muslim (264), diambil dari kitab Fiqhul Manhaji)
8.Qada’ hajat di air yg tenang dan bertakung
Qada’
hajat di tempat air yang tidak mengalir boleh menjadikan air yang
bertakung itu kotor dan mendatangkan perasaan jijik pada orang lain. Air
tersebut juga sudah menjadi najis dan menyusahkan orang sekiranya
terpercik pada pakaian.
Daripada Jabir r.a. daripada Nabi SAW: baginda melarang kencing dalam air (bertakung) tenang.
(HR Imam Muslim (281), diambil dari kitab Fiqhul Manhaji)
Larangan disini adalah dengan makna makruh tetapi Imam Nawawi telah meriwayatkan bahawa ia memberi makna HARAM. (Wallahualam)
9.Qada’ hajat dalam lubang
Jangan
buang air di lubang yang telah tersedia kerana ia dikhuatiri di dalam
lubang tersebut terdapat binatang yang berbisa seperti kala jengking
atau ular lalu ia keluar dan menyakitkannya. Kadang-kadang terdapat di
dalamnya haiwan yang lemah, maka ia boleh menyakitkan binatang tersebut.
Daripada Abdullah bin Sarjis bahawa: Rasulullah (SAW) melarang daripada kencing di dalam lubang iaitu lubang pada tanah. (HR Abu Daud (29), diambil dari kitab Fiqhul Manhaji)
10.Tidak menjawab salam ketika membuang air.
Adalah
dilarang untuk kita memberi dan menjawab salam ketika sedang qada’
hajat. Larangan ini termasuklah ketika menjawab salam daripada panggila
telefon. Seeloknya, sudahkanlah qada’ hajat dan jawab panggilan telefon
diluar tempat qada’ hajat. Seperti sabda Rasulullah (SAW) yang
bermaksud:
Daripada Ibn Umar r.a.: Seorang lelaki lalu berdekatan Rasulullah (SAW) yang sedang membuang air kecil. Lalu dia memberi salam tetapi Baginda tidak menjawab. (HR Imam Muslim (370), diambil dari kitab Fiqhul Manhaji)
11.Dilarang bercakap.
Daripada Abi Said r.a. bahawa dia berkata: “Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Janganlah keluar dua orang menuju ke tempat qada’ hajat dalam keadaan terbuka aurat dan bercakap antara keduanya (ketika qada hajat) (kerana) sesungguhnya ALLAH murka terhadap perbuatan tersebut. (HR Abu Daud (15), diambil dari kitab Fiqhul Manhaji)
12.Dilarang beristinjak menggunakan tangan kanan.
Orang
yang qada’ hajat hendaklah menggunakan tangan kirinya untuk
membersihkan tempat najis sama ada dengan air atau batu dan seumpamanya
kerana itulah yang lebih layak dilakukan. Sekiranya ia menggunakan
tangan kanan maka hukumnya adalah makruh sebagaimana makruh menyentuh
zakar dengan tangan kanan.
Sekiranya
ia perlu kepada memegang zakar untuk membersihkannya dengan batu dan
seumpamanya (benda-benda yang beku/pejal), maka ia hendaklah memegang
batu tersebut tanpa menggerakkannya dengan tangan kanannya dan tangan
kirinya memegang zakar dan mengerak-gerakkannya untuk membersihkan
tempat yang najis tersebut.
Daripada Abi Qatada daripada Nabi SAW bahawa Baginda SAW telah bersaba: Apabila seseorang kamu kencing, maka janganlah ia mengambil (memegang) zakarnya dgn tangan kanannya dan jangan ia beristinjak menggunakan tangan kanannya. (HR Imam Bukhari (153) dan Muslim (267), diambil dari kitab Fiqhul Manhaji)
13.Mengurut kemaluan setelah membuang air dan berdehem.
Selepas
selesai membuang air kecil, lakukan istibrak (berdehem-dehem), atau
mengurut – ngurut bahagian bawah kemaluan (antara dubur dan qubul)
dengan jari atau menggerak-gerakkan kaki (seperti orang berjalan). Ini
bertujuan mengeluarkan sisa air kencing yang masih berbaki.
Tetapi janganlah terlalu banyak beristibra’ untuk menghindar perasaan was-was sehingga perkara ini merumitkannya. Jika ia merasakan ada sedikit basah di kemaluan, hendaklah ia menganggap itu sisa dari air yang kita gunakan untuk beristinjak.
14.Bersihkan tempat qada’ hajat
Setelah
selesai qada hajat’ dan bersuci, bersihkan tempat tersebut daripada
najis kita. Sekiranya kita menggunakan tandas yang moden, tariklah tali
pengepam tandas (flush toilet). Kemudian, jiruslah dengan air ke kawasan
sekitarnya. Selain cara ini dapat mengekalkan kebersihan tandas, ia
secara tidak langsung dapat memberi kemudahan kepada orang lain yang
berkongsi tandas dengan kita. Manakala, sekiranya kita qada’ hajat di
dalam lubang, kambus semula lubang tersebut.
15.Keluar tandas dengan kaki kanan & membaca doa
Keluar dari tandas, dahulukan kaki kanan dan apabila telah berada di luar tandas bacalah:
Blogger Comment
Facebook Comment