SURAH YAASIIN




Ramai yang sudah mengetahui kelebihan Surah Yassin yang terkandung di dalam al-Quran merupakan sebuah surah yang selalu dibaca oleh umat Islam terutama pada malam Jumaat. Tetapi tahukah kita bahawa dengan mengamalkan membaca Surah Yassin tidak kira masa, kita akan memperolehi pelbagai khasiat dan kebaikan.
Mengikut sebuah hadis, Surah Yassin dinamakan Mub’mah (pemberi berita baik) di dalam kitab Taurat kerana ia mengandungi manafa’at kepada pembacanya dikehidupan dunia juga akhirat, seperti menghindari penderitaan dunia akhirat dan juga menjauhkan kedahsyatan kehidupan akhirat.
.
Surah ini juga dikenali sebagai ‘Rafi’ah Khafidah’, iaitu yang mengangkat darjat orang-orang yang beriman dan menurunkan darjat orang-orang yang ingkar (tidak beriman).
Allah SWT membacakan Surah Yassin dan Taha seribu tahun lamanya sebelum terciptanya langit dan bumi dan mendengarkan ini, para malaikat pun berkata,“Umat dimana Al-Quran diturunkan akan dirahmati, hati-hati yang memikulnya, iaitu yang menghafalnya akan dirahmati dan lidah-lidah yang membacanya akan juga dirahmati.”
Rasulullah SAW bersabda, “Hatiku menghendaki supaya Surah Yassin berada disetiap hati Ummatku.”

KEBERKATAN SURAH YASSIN

Rasulullah SAW telah bersabda: “Bacalah Surah Yassin kerana ia mengandungi keberkatan.“

Berikut adalah beberapa keberkatan dan kebaikan yang dimaksudkan:
1. Apabila orang lapar membaca surah Yassin, ia boleh menjadi kenyang.
2. Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian.
3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.
4. Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut.
5. Jika terpenjara akan dibebaskan.
6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya.
7. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.
8. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan
siksanya.
9. Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.
10. Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya.

FADHILAT DAN KHASIAT SURAH YASIN

Banyak kelebihan-kelebihan daripada surah Yassin yang disebutkan di dalam banyak hadis. Antaranya:

Rasulullah SAW bersabda;

1.  “Sesiapa yang membaca Surah Yassin dipermulaan hari, segala hajatnya bagi hari itu akan dipenuhi“.

2.  “Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati Al-Quran itu ialah Surah Yassin.”

3.  “ Sesiapa membaca Surah Yassin, nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca Al-Quran sebanyak 10 kali.”

4.  “Sesiapa yang membaca Surah Yassin semata mata kerana Allah, segala dosa-dosanya yang dahulu akan diampunkan. Oleh itu jadikanlah sebagai amalan untuk dibaca ke atas orang yang mati.”

5.  “Jika seseorang itu membaca Surah Yassin pada setiap malam dan kemudiannya meninggal dunia, ia akan mati sebagai mati syahid.”

6.  “Sesiapa membaca Surah Yassin, ia akan diampunkan, siapa sahaja yang membaca semasa kelaparan, akan dihilangkan kelaparannya itu, siapa membacanya dikala sesat jalan, akan menjumpai jalannya semula, siapa membaca kehilangan binatang akan mendapatkannya semula, dan bila seseorang itu membacanya kerana bimbangkan kekurangan makanan, makanan itu akan mencukupi. Dan jika membaca kepada orang yang menghadapi penderitaan maut, akan dimudahkan baginya. Dan jika seseorang itu membaca ke atas perempuan yang sukar untuk melahirkan anak akan dimudahkan juga baginya.”

7.  Maqri rahmatullah ‘alaih berkata, “Jikalau Surah Yassin dibaca oleh seorang yang takut pemerintah atau musuh, ia akan dihilangkan akan ketakutan itu.”

8.  “Jikalau seseorang itu membaca Surah Yassin dan Surah Was-Saffat pada hari Jumaat dan memohon kepada Allah sesuatu, doanya akan diterima.”

9.  “Sesiapa bersolat sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama Surah Yassin dan rakaat kedua Tabaroka, Allah jadikan setiap huruf cahaya dihadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya ditangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik.”

10.  “Apabila datang ajal orang yang suka membaca Surah Yassin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya”.

11.  “Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yassin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.”

12.  “Sesiapa yang membaca Surah Yassin kerana Allah Azza wa Jalla, Allah akan mengampuni dosanya dan memberinya pahala seperti membaca Al-Qur’an 12 kali. Jika Surah Yassin dibacakan di dekat orang yang sedang sakit, Allah menurunkan untuknya setiap satu huruf 10 malaikat. Para malaikat itu berdiri dan berbaris di depannya, memohonkan ampunan untuknya, menyaksikan saat ruhnya dicabut, mengantarkan jenazahnya, bershalawat untuknya, menyaksikan saat penguburannya. Jika surat ini dibacakan saat sakaratul maut atau menjelang sakaratul maut, maka datanglah padanya malaikat Ridhwan penjaga surga dengan membawa minuman dari surga, kemudian memberinya minum ketika ia masih berada di katilnya, setelah minum ia mati dalam keadaan tidak haus, sehingga ia tidak memerlukan telaga para nabi sampai masuk ke surga dalam keadaan tidak haus.” (Tafsir Nur Ats-Tsaqalayn).

13.  Anas bin Malik berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang mengunjungi perkuburan lalu membaca Surah Yassin, maka pada hari itu Allah meringankan seksaan mereka dan bagi yang membacanya mendapat kebaikan sebanyak penghuni kubur di perkuburan itu.” (Tafsir Nur Ats-Tsaqalayn).

14.  Imam Ja’far Ash-Shadiq: “Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati, dan hati Al-Qur’an adalah Surah Yassin. Sesiapa yang membacanya sebelum tidur atau di siang hari sebelum keluar rumah, maka hari itu sampai ke petang, ia tergolong pada orang-orang yang terjaga dan dikurniakan rezeki. Sesiapa yang membaca di malam hari sebelum tidur, Allah mengutus 1,000 malaikat untuk menjaganya dari keburukan semua syaitan yang terkutuk dan dari setiap penyakit; jika ia meninggal pada hari itu, Allah akan memasukkannya ke syurga, 3,000 malaikat hadir untuk memandikannya, memohonkan ampunan untuknya, mengantarkan ke kuburnya sambil memohonkan ampunan untuknya; ketika ia dimasukkan ke liang lahatnya para malaikat itu beribadah kepada Allah di dalam liang lahatnya dan pahalanya dihadiahkan kepadanya, kuburnya diluaskan sejauh mata memandang, diselamatkan dari siksa kubur, dan dipancarkan ke dalam kuburnya cahaya dari langit sehingga Allah membangkitkannya dari kuburnya kelak.” (Kitab Tsawabul A’mal).
.
Surah Yassin ini hendaklah dibacakan selalu ketika orang sakit, tengah nazak, sedang koma atau sudah meninggal dunia. Baca di sisi mereka (terutama ayat 12), supaya orang tersebut berada dalam kesenangan dan orang yang masih hidup insaf bahawa esok, lusa kita pula akan menyusul.
.
Begitu banyak kelebihan dan kebaikan yang bakal kita perolehi melalui amalan pembacaan Surah Yassin seperti yang telah disebut di atas. Sudah semestinya salah satu cara untuk mendekatkan diri kepada seseorang melalui hatinya seperti juga Surah Yassin hati kepada Al-Quran; Oleh kerana itu marilah kita sama-sama mendekatkan diri kita kepada Allah SWT melalui ibadah dan bacaan Surah Yassin yang banyak manfaatnya ini. InsyaAllah.








36:1Ya Sin.
Ya-seen
36:2By the Qur'an, full of Wisdom,-
Waalqur-ani alhakeemi
36:3Thou art indeed one of the apostles,
Innaka lamina almursaleena
36:4On a Straight Way.
AAala siratin mustaqeemin
36:5It is a Revelation sent down by (Him), the Exalted in Might, Most Merciful.
Tanzeela alAAazeezi alrraheemi
36:6In order that thou mayest admonish a people, whose fathers had received no admonition, and who therefore remain heedless (of the Signs of Allah).
Litunthira qawman ma onthiraabaohum fahum ghafiloona
36:7The Word is proved true against the greater part of them: for they do not believe.
Laqad haqqa alqawlu AAalaaktharihim fahum la yu/minoona
36:8We have put yokes round their necks right up to their chins, so that their heads are forced up (and they cannot see).
Inna jaAAalna fee aAAnaqihimaghlalan fahiya ila al-athqani fahummuqmahoona
36:9And We have put a bar in front of them and a bar behind them, and further, We have covered them up; so that they cannot see.
WajaAAalna min bayni aydeehim saddanwamin khalfihim saddan faaghshaynahum fahum la yubsiroona
36:10The same is it to them whether thou admonish them or thou do not admonish them: they will not believe.
Wasawaon AAalayhim aanthartahumam lam tunthirhum la yu/minoona
36:11Thou canst but admonish such a one as follows the Message and fears the (Lord) Most Gracious, unseen: give such a one, therefore, good tidings, of Forgiveness and a Reward most generous.
Innama tunthiru mani ittabaAAaalththikra wakhashiya alrrahmanabialghaybi fabashshirhu bimaghfiratin waajrin kareemin
36:12Verily We shall give life to the dead, and We record that which they send before and that which they leave behind, and of all things have We taken account in a clear Book (of evidence).
Inna nahnu nuhyeealmawta wanaktubu ma qaddamoo waatharahumwakulla shay-in ahsaynahu fee imamin mubeenin
36:13Set forth to them, by way of a parable, the (story of) the Companions of the City. Behold!, there came apostles to it.
Waidrib lahum mathalan as-habaalqaryati ith jaaha almursaloona
36:14When We (first) sent to them two apostles, they rejected them: But We strengthened them with a third: they said, "Truly, we have been sent on a mission to you."
Ith arsalna ilayhimu ithnaynifakaththaboohuma faAAazzazna bithalithinfaqaloo inna ilaykum mursaloona
36:15The (people) said: "Ye are only men like ourselves; and (Allah) Most Gracious sends no sort of revelation: ye do nothing but lie."
Qaloo ma antum illabasharun mithluna wama anzala alrrahmanumin shay-in in antum illa takthiboona
36:16They said: "Our Lord doth know that we have been sent on a mission to you:
Qaloo rabbuna yaAAlamu innailaykum lamursaloona
36:17"And our duty is only to proclaim the clear Message."
Wama AAalayna illaalbalaghu almubeenu
36:18The (people) said: "for us, we augur an evil omen from you: if ye desist not, we will certainly stone you. And a grievous punishment indeed will be inflicted on you by us."
Qaloo inna tatayyarnabikum la-in lam tantahoo lanarjumannakum walayamassannakum minnaAAathabun aleemun
36:19They said: "Your evil omens are with yourselves: (deem ye this an evil omen). If ye are admonished? Nay, but ye are a people transgressing all bounds!"
Qaloo ta-irukum maAAakum a-in thukkirtumbal antum qawmun musrifoona
36:20Then there came running, from the farthest part of the City, a man, saying, "O my people! Obey the apostles:
Wajaa min aqsa almadeenatirajulun yasAAa qala ya qawmi ittabiAAooalmursaleena
36:21"Obey those who ask no reward of you (for themselves), and who have themselves received Guidance.
IttabiAAoo man la yas-alukum ajranwahum muhtadoona
36:22"It would not be reasonable in me if I did not serve Him Who created me, and to Whom ye shall (all) be brought back.
Wama liya la aAAbudu allatheefataranee wa-ilayhi turjaAAoona
36:23"Shall I take (other) gods besides Him? If (Allah) Most Gracious should intend some adversity for me, of no use whatever will be their intercession for me, nor can they deliver me.
Aattakhithu min doonihi alihatanin yuridni alrrahmanu bidurrin ltughniAAannee shafaAAatuhum shay-an wala yunqithooni
36:24"I would indeed, if I were to do so, be in manifest Error.
Innee ithan lafee dalalinmubeenin
36:25"For me, I have faith in the Lord of you (all): listen, then, to me!"
Innee amantu birabbikum faismaAAooni
36:26It was said: "Enter thou the Garden." He said: "Ah me! Would that my People knew (what I know)!-
Qeela odkhuli aljannata qala yalayta qawmee yaAAlamoona
36:27"For that my Lord has granted me Forgiveness and has enrolled me among those held in honour!"
Bima ghafara lee rabbee wajaAAalaneemina almukrameena
36:28And We sent not down against his People, after him, any hosts from heaven, nor was it needful for Us so to do.
Wama anzalna AAalaqawmihi min baAAdihi min jundin mina alssama-i wamakunna munzileena
36:29It was no more than a single mighty Blast, and behold! they were (like ashes) quenched and silent.
In kanat illa sayhatanwahidatan fa-itha hum khamidoona
36:30Ah! Alas for (My) Servants! There comes not an apostle to them but they mock him!
Ya hasratan AAalaalAAibadi ma ya/teehim min rasoolin illa kanoobihi yastahzi-oona
36:31See they not how many generations before them we destroyed? Not to them will they return:
Alam yaraw kam ahlakna qablahum minaalqurooni annahum ilayhim la yarjiAAoona
36:32But each one of them all - will be brought before Us (for judgment).
Wa-in kullun lamma jameeAAun ladaynamuhdaroona
36:33A Sign for them is the earth that is dead: We do give it life, and produce grain therefrom, of which ye do eat.
Waayatun lahumu al-ardualmaytatu ahyaynaha waakhrajna minhahabban faminhu ya/kuloona
36:34And We produce therein orchard with date-palms and vines, and We cause springs to gush forth therein:
WajaAAalna feeha jannatinmin nakheelin waaAAnabin wafajjarna feehamina alAAuyooni
36:35That they may enjoy the fruits of this (artistry): It was not their hands that made this: will they not then give thanks?
Liya/kuloo min thamarihi wamaAAamilat-hu aydeehim afala yashkuroona
36:36Glory to Allah, Who created in pairs all things that the earth produces, as well as their own (human) kind and (other) things of which they have no knowledge.
Subhana allathee khalaqaal-azwaja kullaha mimma tunbitu al-arduwamin anfusihim wamimma la yaAAlamoona
36:37And a Sign for them is the Night: We withdraw therefrom the Day, and behold they are plunged in darkness;
Waayatun lahumu allaylu naslakhuminhu alnnahara fa-itha hum muthlimoona
36:38And the sun runs his course for a period determined for him: that is the decree of (Him), the Exalted in Might, the All-Knowing.
Waalshshamsu tajree limustaqarrin lahathalika taqdeeru alAAazeezi alAAaleemi
36:39And the Moon,- We have measured for her mansions (to traverse) till she returns like the old (and withered) lower part of a date-stalk.
Waalqamara qaddarnahu manazilahatta AAada kaalAAurjooni alqadeemi
36:40It is not permitted to the Sun to catch up the Moon, nor can the Night outstrip the Day: Each (just) swims along in (its own) orbit (according to Law).
La alshshamsu yanbaghee lahaan tudrika alqamara wala allaylu sabiqu alnnahariwakullun fee falakin yasbahoona
36:41And a Sign for them is that We bore their race (through the Flood) in the loaded Ark;
Waayatun lahum anna hamalnathurriyyatahum fee alfulki almashhooni
36:42And We have created for them similar (vessels) on which they ride.
Wakhalaqna lahum min mithlihi mayarkaboona
36:43If it were Our Will, We could drown them: then would there be no helper (to hear their cry), nor could they be delivered,
Wa-in nasha/ nughriqhum fala sareekhalahum wala hum yunqathoona
36:44Except by way of Mercy from Us, and by way of (world) convenience (to serve them) for a time.
Illa rahmatan minnawamataAAan ila heenin
36:45When they are told, "Fear ye that which is before you and that which will be after you, in order that ye may receive Mercy," (they turn back).
Wa-itha qeela lahumu ittaqoo mabayna aydeekum wama khalfakum laAAallakum turhamoona
36:46Not a Sign comes to them from among the Signs of their Lord, but they turn away therefrom.
Wama ta/teehim min ayatin min ayatirabbihim illa kanoo AAanha muAArideena
36:47And when they are told, "Spend ye of (the bounties) with which Allah has provided you," the Unbelievers say to those who believe: "Shall we then feed those whom, if Allah had so willed, He would have fed, (Himself)?- Ye are in nothing but manifest error."
Wa-itha qeela lahum anfiqoo mimmarazaqakumu Allahu qala allatheena kafaroolillatheena amanoo anutAAimu man law yashaoAllahu atAAamahu in antum illa fee dalalinmubeenin

36:48Further, they say, "When will this promise (come to pass), if what ye say is true?"
Wayaqooloona mata hathaalwaAAdu in kuntum sadiqeena
36:49They will not (have to) wait for aught but a single Blast: it will seize them while they are yet disputing among themselves!
Ma yanthuroona illasayhatan wahidatan ta/khuthuhum wahumyakhissimoona
36:50No (chance) will they then have, by will, to dispose (of their affairs), nor to return to their own people!
Fala yastateeAAoona tawsiyatanwala ila ahlihim yarjiAAoona
36:51The trumpet shall be sounded, when behold! from the sepulchres (men) will rush forth to their Lord!
Wanufikha fee alssoori fa-ithahum mina al-ajdathi ila rabbihim yansiloona
36:52They will say: "Ah! Woe unto us! Who hath raised us up from our beds of repose?"... (A voice will say:) "This is what (Allah) Most Gracious had promised. And true was the word of the apostles!"
Qaloo ya waylana manbaAAathana min marqadina hatha mawaAAada alrrahmanu wasadaqaalmursaloona
36:53It will be no more than a single Blast, when lo! they will all be brought up before Us!
In kanat illa sayhatanwahidatan fa-itha hum jameeAAun ladayna muhdaroona
36:54Then, on that Day, not a soul will be wronged in the least, and ye shall but be repaid the meeds of your past Deeds.
Faalyawma la tuthlamunafsun shay-an wala tujzawna illa ma kuntumtaAAmaloona
36:55Verily the Companions of the Garden shall that Day have joy in all that they do;
Inna as-haba aljannati alyawmafee shughulin fakihoona
36:56They and their associates will be in groves of (cool) shade, reclining on Thrones (of dignity);
Hum waazwajuhum fee thilalinAAala al-ara-iki muttaki-oona
36:57(Every) fruit (enjoyment) will be there for them; they shall have whatever they call for;
Lahum feeha fakihatun walahumma yaddaAAoona
36:58"Peace!" - a word (of salutation) from a Lord Most Merciful!
Salamun qawlan min rabbin raheemin
36:59"And O ye in sin! Get ye apart this Day!
Waimtazoo alyawma ayyuhaalmujrimoona
36:60"Did I not enjoin on you, O ye Children of Adam, that ye should not worship Satan; for that he was to you an enemy avowed?-
Alam aAAhad ilaykum ya banee adamaan la taAAbudoo alshshaytana innahu lakumAAaduwwun mubeenun
36:61"And that ye should worship Me, (for that) this was the Straight Way?
Waani oAAbudoonee hatha siratunmustaqeemun
36:62"But he did lead astray a great multitude of you. Did ye not, then, understand?
Walaqad adalla minkum jibillankatheeran afalam takoonoo taAAqiloona
36:63"This is the Hell of which ye were (repeatedly) warned!
Hathihi jahannamu allatee kuntumtooAAadoona
36:64"Embrace ye the (fire) this Day, for that ye (persistently) rejected (Truth)."
Islawha alyawma bimakuntum takfuroona
36:65That Day shall We set a seal on their mouths. But their hands will speak to us, and their feet bear witness, to all that they did.
Alyawma nakhtimu AAala afwahihimwatukallimuna aydeehim watashhadu arjuluhum bima kanooyaksiboona
36:66If it had been our Will, We could surely have blotted out their eyes; then should they have run about groping for the Path, but how could they have seen?
Walaw nashao latamasnaAAala aAAyunihim faistabaqoo alssiratafaanna yubsiroona
36:67And if it had been Our Will, We could have transformed them (to remain) in their places; then should they have been unable to move about, nor could they have returned (after error).
Walaw nashao lamasakhnahumAAala makanatihim fama istataAAoo mudiyyanwala yarjiAAoona
36:68If We grant long life to any, We cause him to be reversed in nature: Will they not then understand?
Waman nuAAammirhu nunakkis-hu fee alkhalqiafala yaAAqiloona
36:69We have not instructed the (Prophet) in Poetry, nor is it meet for him: this is no less than a Message and a Qur'an making things clear:
Wama AAallamnahu alshshiAArawama yanbaghee lahu in huwa illa thikrunwaqur-anun mubeenun
36:70That it may give admonition to any (who are) alive, and that the charge may be proved against those who reject (Truth).
Liyunthira man kana hayyanwayahiqqa alqawlu AAala alkafireena
36:71See they not that it is We Who have created for them - among the things which Our hands have fashioned - cattle, which are under their dominion?-
Awa lam yaraw anna khalaqnalahum mimma AAamilat aydeena anAAaman fahumlaha malikoona
36:72And that We have subjected them to their (use)? of them some do carry them and some they eat:
Wathallalnaha lahumfaminha rakoobuhum waminha ya/kuloona
36:73And they have (other) profits from them (besides), and they get (milk) to drink. Will they not then be grateful?
Walahum feeha manafiAAu wamasharibuafala yashkuroona
36:74Yet they take (for worship) gods other than Allah, (hoping) that they might be helped!
Waittakhathoo min dooni Allahialihatan laAAallahum yunsaroona
36:75They have not the power to help them: but they will be brought up (before Our Judgment-seat) as a troop (to be condemned).
La yastateeAAoona nasrahumwahum lahum jundun muhdaroona
36:76Let not their speech, then, grieve thee. Verily We know what they hide as well as what they disclose.
Fala yahzunka qawluhum innanaAAlamu ma yusirroona wama yuAAlinoona
36:77Doth not man see that it is We Who created him from sperm? yet behold! he (stands forth) as an open adversary!
Awa lam yara al-insanu annakhalaqnahu min nutfatin fa-itha huwa khaseemunmubeenun
36:78And he makes comparisons for Us, and forgets his own (origin and) Creation: He says, "Who can give life to (dry) bones and decomposed ones (at that)?"
Wadaraba lana mathalanwanasiya khalqahu qala man yuhyee alAAithamawahiya rameemun
36:79Say, "He will give them life Who created them for the first time! for He is Well-versed in every kind of creation!-
Qul yuhyeeha allatheeanshaaha awwala marratin wahuwa bikulli khalqin AAaleemun
36:80"The same Who produces for you fire out of the green tree, when behold! ye kindle therewith (your own fires)!
Allathee jaAAala lakum mina alshshajarial-akhdari naran fa-itha antum minhutooqidoona
36:81"Is not He Who created the heavens and the earth able to create the like thereof?" - Yea, indeed! for He is the Creator Supreme, of skill and knowledge (infinite)!
Awa laysa allathee khalaqa alssamawatiwaal-arda biqadirin AAala an yakhluqamithlahum bala wahuwa alkhallaqu alAAaleemu
36:82Verily, when He intends a thing, His Command is, "be", and it is!
Innama amruhu itha aradashay-an an yaqoola lahu kun fayakoonu
36:83So glory to Him in Whose hands is the dominion of all things: and to Him will ye be all brought back.
Fasubhana allathee biyadihimalakootu kulli shay-in wa-ilayhi turjaAAoona


UNTUK KESELAMATAN DIRI YANG SUSAH MENJADI SENANG.


Ayat 1 - 9 : Untuk keselamatan diri.

Ayat 9 : Orang Jahat Tak Nampak kita terutama orang kafir.

Ayat 12: Merupakan jantung Yaasin - Rasulullah SAW berharap ayat ini dihafalkan oleh setiap mukmin dan mukminat.

Ayat 13 - 35: Mengisahkan orang-orang yang mati syahid.

Ayat 22 - 23 : Untuk menjaga aqidah. Memberi hidayah kepada anak.

Ayat 29 : Sebgai amalan mengelakan dari di fitnah dan kejahatan mulut.

Ayat 29: Untuk digunakan jika kita rasa orang atau aniaya kita. Lebih elok selepas baca dan disemburkan kemuka orang tersebut.

Ayat 30: Untuk keinsafan - supaya dapat dipertemukan dengan Allah SWT (baru berada dihati - beramal dengannya.

Ayat 32: Untuk menginsaf orang lain supaya menjadi baik. Caranya- ingat yang segalanya datang dari Allah SWT. Kita umat Muhammad SAW, Kita orang Islam dan lain-lain.

Ayat 33 - 35 : Elok dijadikan amalan bagi sesiapa yang menanam pokok. Tanaman akan menjadi subur. Ayat 36 : Menerangkan yang kehidupan ataupun kejadian di dunia ini dijadikan berpasangan-pasangan. Ayat ini elok diamalkan bagi sesiapa yang belum berkahwin supaya dipertemukan jodoh. Caranya-baca doa hembus dan sapu pada muka setiap pagi sebelum keluar rumah.

Ayat 37 : Adalah untuk menetapkan hati - aqidah diri sendiri. Hati yang kering akan hidup semula.

Ayat 38. Mengisahkan yang bulan dan matahari pun sujud pada Allah SWT yang satu.

Ayat 39 : Mengisahkan ilmu falak.

Ayat 40 : Merupakankan kenyataan Allah SWT yang satu.

Ayat 41 : Mengisahkan Nabi Noh A.S naik kapal. Elok dibaca sewaktu menaiki kenderaan.

Ayat 44. Mengisahkan keseronokan hidup didunia. Dibaca untuk dijauhkan fitnah dalam hidup.

Ayat 45 - 48: Merupakan kedegilan orang kafir kepada Allah SWT.

Ayat 49 : Menceritakan hari akhirat dan kehidupannya. Tiupan pertama datang dengan tiba-tiba, Tiupan kedua - Hancur, Tiupan ketiga - semua orang dihidupkan semula dan hadir di padang mashyar.

Ayat 50 : Setiap orang akan dihisab mengikut amalannya.

Ayat 58 : Merupakan salam daripada Allah SWT. Jika rasa sakit kepala, baca dan sapukan ke kepala. Ulang sebanyak 3 X.

Ayat 76 : Dibaca untuk mententeramkan diri dari fitnah orang. Dijadikan amalan.

Ayat 76 : Jika hati rasa sedih, sebak atau kecewa. sambil pegang dan urut dada, bacalah ayat tersebut.

Ayat 78 - 79 : Dikhaskan untuk sakit urat, tulang dan badan. Untuk doa bermula daripada Ayat yang bermaksud " dia kata, siapalah yang dapat menghidupkan tulang belulang padahal telah hancur. Bacalah jika sakit tulang, urat atau patah tulang. Doktor dihospital pun tanya dia untuk rawatan pasien mereka dan Dr Fatimah berikan ayat ini.

Ayat 79 : Katakanlah, Yang akan menghidupkannya ialah yang menciptakannya pertama kali. Dan Dia yang maha mengetahui tentang segala makhluk".

Ayat 82 : Untuk Hajat- Jika berhajat sesuatu, bacalah 100x. Dibaca pada air dan diminum selama 40 hari. Boleh jadi penawar. Jika air habis ulang bacaan tersebut sehingga 40 hari. Caranya: Sembahyang Tahajjud (3x) berturut-turut. Baca pada air (100x) dan berdoa apa sahaja hajat.
Share on Google Plus

About Captain

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment